top of page

ניתוח קטרקט

עודכן: 14 ביולי 2020

קטרקט (ירוד) הוא עכירות של העדשה הטבעית בעין הגורמת לטשטוש ראיה. הגורמים להתפתחות קטרקט מגוונים, הגורם השכיח ביותר קשור לגיל ונחשב לחלק מתהליך ההזדקנות. בעולם העתיק מומחים ופילוסופים רבים ניסו להבין מדוע העין מתעכרת ודימו את התהליך למפל מים הגורם לטשטוש ראיה (קטרקטה ביוונית - מפל מים). מטרת הניתוח היא הסרת העכירות המפריעה לקרני האור להכנס לעין והחלפת העדשה הטבעית בעדשה מלאכותית שתמקד את קרני האור על הרשתית ותשפר את הראיה.


ניתוח קטרקט מודרני מבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית דרך פתחים זעירים בצידי הקרנית (החלק העגול השקוף בקדמת העין). באמצעות מכשור זעיר, העדשה העכורה מפורקת ונשאבת אל מחוץ לעין ובמקומה מוזרקת דרך פתח זעיר עדשה עשויה חומר פלסטי הנפרשת בתוך העין ותופסת את מקומה ואת תפקידה של העדשה הטבעית.


העדשה המושתלת בעין עשויה להיות עדשה חד-מוקדית המותאמת ע"פ דרישת המטופל לרחוק או לקרוב (בדרך כלל מתאימים את העדשה למרחק ומשתמשים במשקפי קריאה לקרוב).ניתן גם לכוון עין אחת לרחוק ועין אחת לקרוב (מונויז'ן) - דבר שעשוי להפחית את התלות במשקפיים, במטופלים מתאימים המעוניינים בכך.

ישנן עדשות מורכבות יותר הנקראות עדשות "פרימיום", עדשות פרימיום מספקות תיקון מורכב של האור הנכנס לעין אך אינן מתאימות בהכרח לכל המטופלים -

עדשה רב-מוקדית (מולטיפוקאל) מאפשרת במטופלים מסויימים להפחית את התלות במשקפיים לרחוק ולקרוב. לעדשה זו יתרון של הפחתת התלות במשקפיים אך היא אינה מתאימה לכל המטופלים, בדומה למשקפי מולטיפוקאל. ה"מחיר" של ראיה טובה למספר מוקדים הוא בירידה מסויימת באיכות הראיה.

עדשות טוריות (צילינדר) מתאימה למטופלים להם יש אסטיגמציה/צילינדר - עדשה מיוחדת המאזנת את נקודת המיקוד ומפחיתה באופן משמעותי את האסטיגמציה ולכן מפחיתה את הצורך במשקפיים לאחר הניתוח.

עדשות פרימיום דורשות התאמה מדוייקת ואינן מתאימות לכל המטופלים. לאחר כשישה שבועות מהניתוח מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט לגבי צורך במשקפי ראיה.


קטרקט בלייזר - ניתן לבצע שלבים מסוימים בניתוח הקטרקט באמצעות לייזר מיוחד, הלייזר מאפשר לבצע חתכים בתכנון מדוייק, אך לא משנה באופן מהותי את עיקר הניתוח או את תוצאותיו.


אפשר לבקש לשמוע מוסיקה מרגיעה במהלך הניתוח

ניתוח קטרקט מאפשר למטופלים רבים לשפר באופן משמעותי את ראייתם ואת איכות חייהם. ניתוח קטרקט נחשב ניתוח בטוח וצפוי אך כמו בכל ניתוח ישנם גם סיכונים ויש להבין את משמעותם לפני הניתוח.

מטופלים הסובלים ממחלות רקע (סכרת, יתר לחץ דם, הפרעות בזרימה הדם וכדומה) או מטופלים הסובלים מפגיעה קודמת בעין, עשויים להיות בסיכון מוגבר לסיבוכים או לתוצאה ניתוחית שאינה מושלמת. מומלץ לשוחח עם הרופא המנתח, לתאם ציפיות מתוצאות הניתוח ולהבין לעומק את הסיכוי והסיכונים הכרוכים בניתוח.


מה צריך להכין לקראת הניתוח? בדרך כלל לא הרבה - יש ליטול תרופות קבועות כרגיל, במידה והניתוח מבוצע בהרדמה מקומית אין צורך בצום, אך לא מומלץ לאכול ארוחה גדולה לפני הניתוח. מומלץ ללבוש בגדים נוחים ולהגיע עם מלווה שיוכל לסייע בחזרה הביתה. לפני הכניסה לחדר ניתוח מומלץ ללכת להתפנות בשירותים כדי שלא להיות בלחץ ללכת בזמן הניתוח.

למה עלי לצפות במהלך הניתוח? בזמן הניתוח המטופל מתבקש לשכב על מיטת הניתוח, לפתוח את שתי העיניים ולהסתכל ישר קדימה. המנתח ינקה ויכסה את אזור הניתוח, ויסביר למה ניתן לצפות וכמה זמן צפוי לערוך הניתוח. במהלך הניתוח המטופל רואה אור בהיר והוא מתבקש להסתכל ישר קדימה אל האור. לא ניתן לראות את המנתח או את המכשור במהלך הניתוח, ומטופלים רבים מרוצים מאוד מכך. אפשר לצפות לשמוע את המנתח (או לחילופין אפשר לבקש לשמוע מוסיקה מרגיעה), ניתן לשמוע את המכשור פועל ולחוש זרימה של מים סביב העין, לא צפוי כאב במהלך הניתוח. זמן הניתוח משתנה מאוד, כדאי להתכונן לזמן ניתוח של כחצי שעה.

מה עלי לעשות לאחר הניתוח? לאחר הניתוח נשוחח על מהלך הניתוח ועל מהלך ההחלמה הצפוי, באופן כללי ההחלמה לוקחת מספר ימים / שבועות והמטופל מתבקש לשמור על אזור הניתוח נקי ולהשתמש בטיפות למניעת דלקת או זיהום. יש תמיד לפעול על פי הנחיות הרופא המנתח.

באילו מצבים יש להגיע לבדיקת רופא דחופה לאחר ניתוח קטרקט? ניתוח קטרקט נחשב ניתוח בטוח אך כמו בכל ניתוח ישנם גם סיבוכים נדירים - במידה ומופיע כאב חזק, ירידה משמעותית בראיה, הבזקי אור או הפרשה יש לפנות לבדיקת רופא דחופה (בדרך כלל מבוצע דרך מיון בכדי שלא לעכב את הבדיקה ולאפשר טיפול מהיר)

bottom of page