top of page

מהו קטרקט (ירוד)

עודכן: 3 ביולי 2023

קטרקט, או בעברית ירוד הוא קבוצה של מצבים בהם עכירות של העדשה הטבעית של העין הגורמת לטשטוש ראיה. הגורמים להתפתחות קטרקט מגוונים אך הגורם השכיח ביותר קשור לגיל ונחשב לחלק מתהליך ההזדקנות. בעולם העתיק מומחים ופילוסופים רבים ניסו להבין מדוע העין מתעכרת ודימו את התהליך למפל של מים שגורם לטשטוש ראיה (קטרקטה ביוונית - מפל מים).

המחשה של מראה קטרקט

ירוד משמעותי יגרום לירידה בחדות הראיה (טשטוש ראיה), ירידה בראיית צבעים, הילה סביב אורות חזקים (משמעותי במיוחד בחושך). ירוד עשוי להתקדם באיטיות במשך שנים רבות או להתקדם במהלך מספר חודשים ולגרום לירידה מהירה בראיה. מטופלים רבים מתארים את הראיה כמו דרך "קרום" או חלון מלוכלך ומדווחים על רגישות לאורות חזקים עד כדי קושי בנהיגה בשעות החושך.

תמונת המחשה של השינוי הצפוי למי שסובל מקטרקט

ישנם מצבים רפואיים העשויים לגרום ליצירת קטרקט או לגרום להתקדמות מהירה שלו, מצבים שנקשרו להתקדמות קטרקט - סכרת, חבלה עינית, שימוש בסטרואידים ועישון. מחקרים רבים חיפשו דרך לעכב את התקדמות הירוד אך עד כה לא נמצא גורם המעכב את התקדמות הירוד באופן משמעותי.


במידה והירוד משפיע באופן משמעותי על הראייה, רופא העיניים שלך יציע לך את האפשרות לניתוח קטרקט, רוצה לגלות עוד? קרא עוד על ניתוח להסרת ירוד (קטרקט) באזור הכתבות באתר.



איור המתאר את מבנה העין עם קטרקט ועדשה מלאכותית
בניתוח קטרקט העדשה העכורה מוחלפת בעדשה מלאכותית שקופה

bottom of page