top of page

ניתוחי גלאוקומה

עודכן: 3 ביולי 2023

גלאוקומה (או בעברית, ברקית) היא שם של קבוצת מחלות בהן נגרם נזק לעצב הראיה באזור בו העצב יוצא מהעין אל עבר המוח. הנזק הנגרם לעצב הראיה אינו הפיך ולכן ישנה חשיבות גבוהה לזיהוי וטיפול מוקדמים העשויים למנוע פגיעה נוספת בראיה. לעיתים (אך לא תמיד) לחץ תוך עיני מוגבר יהיה הגורם העיקרי לפגיעה ישירה או עקיפה בעצב הראיה והגורם המרכזי בהתקדמות המחלה. למרות התקדמות המחקר במחלת הגלאוקומה, לחץ תוך עיני נשאר הגורם היחיד שניתן לשנות באמצעים שונים - תרופות (בעיקר טיפות עיניים), טיפולי לייזר וניתוחים.

המחשת שינוי בשדה הראיה אצל מטופלים הסובלים מגלאוקומה
שינוי בשדה הראיה אצל מטופלים הסובלים מגלאוקומה

ניתוחי גלאוקומה מכוונים להפחתת הלחץ התוך עיני, בדרך כלל על ידי הגברת ניקוז הנוזל מתוך העין. אפשר לחשוב על העין כמו בלון מלא בנוזל, הלחץ התוך עיני נקבע על ידי היחס בין כמות הנוזל המיוצר בעין וכמות הנוזל שמתנקז החוצה. ישנם מספר סוגי ניתוחים אותם אציג באופן כללי. אופן וסוג הניתוח דורש בדיקה מקיפה על ידי רופא עיניים מומחה ומותאם באופן אישי לכל מטופל על פי חומרת המחלה, הסיכון להתקדמות המחלה והסיכונים הכרוכים בניתוח.


הניתוחים ה"קלאסיים"

ניתוחים להפחתת הלחץ התוך עיני היו פריצת דרך בטיפול במחלת הגלאוקומה. כבר בתחילת הדרך היו שני ניתוחים עיקריים שהיוו את הבסיס לניתוחי הגלאוקומה. אלה נחשבים ניתוחי גלאוקומה "קלאסיים" - טרבקולקטומיה והפילטר. טרבקולקטומיה - ניתוח בו המנתח יוצר "חלון" קטן בצד העין בחלקה העליון ומאפשר לנוזל התוך עיני לצאת ולהתנקז מתחת לרקמה המכסה את העין. ניתוח זה היה פריצת דרך בטיפול במחלת הגלאוקומה ולמרות שינויים קלים שעבר בדרך נותר ניתוח יעיל מאוד לטווח ארוך.

ניתוח פילטר -בניתוח זה המנתח משתיל צינור קטן המנקז נוזל אל מחוץ לעין ולתוך פילטר המושתל בחלקה האחורי של העין. ניתוח זה מאפשר הפחתה משמעותית של הלחץ לטווח ארוך.


ניתוחי גלאוקומה "זעיר פולשניים" (Minimally Invasive)

בשנים האחרונות ישנה פריחה בתחום הטיפול בגלאוקומה ואיתה מוצרים רבים המכוונים לאפשר הפחתה משמעותית של הלחץ התוך עיני בניתוח קטן יחסית ובסיכון נמוך. ניתוחים אלה אינם מתאימים לכל המטופלים אך יכולים לתת מענה למטופלים מסויימים. מגוון המוצרים רחב יחסית ומכוון למספר גורמים העשויים להפחית את הלחץ התוך עיני - מהפחתת ייצור הנוזל, דרך הגברת הניקוז דרך תעלות הניקוז הטבעיות של העין ועד יצירת מעקף וניקוז נוזל אל מחוץ לעין.


תמונה של ד"ר גבאי בחדר ניתוח עיניים
ד"ר גבאי בחדר ניתוח עיניים

ניתוחי גלאוקומה מאפשרים למטופלים רבים לשמור על הראייה לאורך שנים רבות, ניתוחים אלה נחשבים בטוחים וצפויים יחסית אך כמו בכל ניתוח ישנם גם סיכונים ויש להבין את משמעותם לפני הניתוח.

מטופלים הסובלים ממחלות רקע (סכרת, יתר לחץ דם, הפרעות בזרימה הדם וכדומה) או מטופלים הסובלים מפגיעה קודמת בעין, עשויים להיות בסיכון מוגבר לסיבוכים או לתוצאה ניתוחית שאינה מושלמת. הסיכונים הכרוכים בניתוח הכוללים דלקת, זיהום, טשטוש ראיה וצורך בטיפולים או ניתוחים נוספים, במקרים נדירים סיבוכים יכולים להוביל גם לאבדן ראיה. מומלץ לשוחח עם הרופא המנתח, לתאם ציפיות מתוצאות הניתוח ולהבין לעומק את הסיכויים והסיכונים הכרוכים בניתוח.


מה צריך להכין לקראת הניתוח? בדרך כלל לא הרבה - יש ליטול תרופות קבועות כרגיל, במידה והניתוח מבוצע בהרדמה מקומית אין צורך בצום, אך לא מומלץ לאכול ארוחה גדולה לפני הניתוח. מומלץ ללבוש בגדים נוחים ולהגיע עם מלווה שיוכל לסייע בחזרה הביתה. לפני הכניסה לחדר ניתוח מומלץ ללכת להתפנות בשירותים כדי שלא להיות בלחץ ללכת בזמן הניתוח. במידה והניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית יש להיות בצום על פי הנחיית הרופא המרדים.

למה עלי לצפות במהלך הניתוח? בזמן הניתוח המטופל מתבקש לשכב על מיטת הניתוח, לפתוח את שתי העיניים ולכוון את המבט על פי הנחיות הרופא המנתח. המנתח ינקה ויכסה את אזור הניתוח, ויסביר למה ניתן לצפות וכמה זמן צפוי לערוך הניתוח. במהלך הניתוח לא ניתן לראות את המנתח או את המכשור. אפשר לשמוע את המנתח (או לחילופין אפשר לבקש לשמוע מוסיקה מרגיעה), ניתן לשמוע את המכשור פועל ולחוש זרימה של מים סביב העין, לא צפוי כאב במהלך הניתוח אך עשויה להיות אי נוחות. זמן הניתוח משתנה מאוד, כדאי לשוחח עם הרופא המנתח בנוגע לזמן הניתוח הצפוי.

מה עלי לעשות לאחר הניתוח? לאחר הניתוח המנתח יסביר את שהיה בניתוח ואת מהלך ההחלמה הצפוי. באופן כללי לאחר הניתוח אפשר לצפות לטשטוש ראיה חולף ולעיתים גם אי נוחות באזור הניתוח. המטופל מתבקש להשתמש בטיפות עיניים להפחתת הסיכון לזיהום ולדלקת ולשמור על אזור הניתוח נקי. מומלץ שלא לעשות פעילות גופנית מאומצת, שחיה או הרמת משאות כבדים וכן מומלץ לישון עם מגן עין בלילה למשך כשבועיים. בכל מקרה יש לפעול על פי הנחיית הרופא המנתח.

באילו מצבים יש להגיע לבדיקת רופא דחופה לאחר ניתוח גלאוקומה? ניתוח גלאוקומה נחשב ניתוח בטוח יחסית אך כמו בכל ניתוח ייתכנו גם סיבוכים - במידה ומופיע כאב חזק, ירידה משמעותית בראיה, הבזקי אור או הפרשה יש לפנות לבדיקת רופא דחופה (בדרך כלל מבוצע דרך מיון בכדי שלא לעכב את הבדיקה ולאפשר טיפול מהיר).


בהצלחה!




bottom of page